Nei nei gutt, dette må bli slutt! Seriøst voksne.. skjerp dere... Det er bare ei lue...

Jada.. jeg bruker lue inne jeg. Også jobber jeg i #barnehage#. Jeg har til og med ansvar for sonen.  Tenk deg det . Lære barn at det er greit å bruke lue INNE... Det er jo et uteplagg sier du? Joda! Det var det engang. Men! Det skjerfet du sitter med rundt halsen da. Er ikke det et uteplagg? Er det bare til pynt sier du.. Ja.. artig.. Det er lua mi også. Eller for å være ærlig, så rakk jeg nok ikke fikse håret mitt på morran, men det passer til resten av meg denne lua. Den passer til alle #tatoveringene# jeg har. Hele armen er full.. Det er liksom min stil.. Innimellom med lue.. og kanskje ei baggy bukse..

 For ja.. Det er fortsatt veldig mange som syntes at dette er et problem.. Utrolig nok.. seriøst!

For ærlig talt. Her skal vi lære barna at vi alle er forskjellige. At vi skal respektere hverandre uansett. Barna ser at jeg som voksen er meg. Uavhengig av andre. Det er min identitet. Og vær så snill og la barna finne sin egen uten at vi skal fortelle dem hvordan den skal være. 

Hos oss får barna gå med lue inne hvis de har lyst til det. Jeg har så vanvittig mange andre VIKTIG ting å lære barna enn å prøve å forklare dem at det er uhøflig å bruke lue inne.  For hvorfor er det uhøflig? Er det uhøflig av meg å ha en annen klesstil enn deg? Er det greit at du bruker skjerf inne fordi det er din stil, men jeg skal droppe lua fordi du ikke liker det.  Barna har så godt av å se at vi voksne er forskjellige. Vi bruker veldig forskjellig klær. Noen bruker ofte skjørt, andre mye rosa. Andre bare svarte klær. Ja. Så fint. Ha på deg klær som du føler deg vel i. 

I barnehagen vår har det vært  jenter helt ned i 3 års alder som mobber hverandre fordi  de kommer i barnehagen enkelte dager uten kjole... Fordi det er naturlig for noen å bare bruke kjole. Og det er selvsagt helt greit. Men det er ikke greit at de tror at det er riktig å være som dem selv. Vi vil jo at de skal forstå at ingen behøver å være like. At vi bruker forskjellige klær og ikke nødvendigvis liker de samme tingene... Og at det som er viktig er hvordan vi er mot hverandre. 

 La barna se #forskjeller# og lære av dem! 




 Var på et møte en gang i forbindelse med studenter hvor det var noen godt voksne damer som snakket om kleskoder i barnehagen. Og selvfølgelig er det klær som ikke er egnet i barnehagen. Men det tenker jeg at voksne folk skjønner selv. Lårkort skjørt og magetopp passer eventuelt på et julebord, og t skjorter med alkoholreklame får du spare til en annen gang.. Men hvem sin kleskode skal vi følge? Jeg følger min jeg. Og den er ofte med lue, noen ganger så bruker jeg baggy bukse, og jeg har ikke hatt på meg kjole siden russeballet omtrent. (Du hadde skjønt hvorfor om du hadde sett det!)

 Barna ser at jeg er litt annerledes enn mange av de andre voksne. Og noen ganger så lurer de på hvorfor jeg ikke liker å gå i kjole, eller hvorfor jeg har de buksene jeg har. Også snakker vi litt om det. Også er et greit.. Når de spør om jeg har kjæreste så kommer det eventuelt et jentenavn.. Vi snakker om det også, men det er en annen diskusjon igjen. 

Igjen handler det om forskjeller..  Og hurra for det og hurra for at barn lærer om dem!!

 Ja du leste riktig.. Jeg jobber i barnehage, og er pedagog. Jeg bruker lue inne. Jeg er ekstremt opptatt av å ha barna i fokus. Lære dem hvordan vi er mot hverandre, at de skal tro på seg selv og være best mulig rustet til å møte verden. Jeg vil de skal oppdage og oppleve verden. Og at de skal føle seg trygge, og tørre være annerledes og ikke være redd for at de ikke skal passe inn i et samfunn som er skremmende iforhold til kropp og klær.. 

VÆR DEG SELV, TRO PÅ DEG SELV OG RESPEKTER ANDRE SOM IKKE ER SOM DEG!  MEN BRY DEG OM HVORDAN ANDRE HAR DET, OG VÆR GOD MOT FOLK RUNDT DEG.. <3

Om jeg gjør dette med eller uten lue spiller vel ingen rolle... Det er liksom ikke det som er så viktig. 

 

 

102 kommentarer

Tiril T

07.12.2014 kl.13:19

så sant så sant. Dette er en gammel kjerring holdning. Hva skal jeg si når barna finner fram luen og hanslene sine i leken, for de leker at de skal reise. Skal jeg da si nei, stoppe en fin lek for luen skal ikke bli brukt inne?

Anette Svendsen

07.12.2014 kl.14:02

Ja la de selvfølgelig leke..! :)Det er bra det.. Er jo ikke så viktig...

Belinda

07.12.2014 kl.14:02

så enig :D jeg jobber selv på skole og har både tattoveringer og piercinger. Men ingen som ser ned på meg for det. Barna tenker ikke stort over det en gang. likte dette innlegget :D

Linn

07.12.2014 kl.14:03

Håper du forsetter å blogge mass fremover! Jeg jobber selv i barnehage og kunne ikke vært mer enig! Du inspirerer meg som er en "fersk" fagarbeider til å tørre å tenke litt uten for boksen og gjøre hverdagen til barna så god som mulig! :)

Anette Svendsen

07.12.2014 kl.14:15

Da blir jeg så glad og stolt hvis du blir inspirert til det. For det er så viktig.. Fjern hele boksen, og ha det gøy.. :) Og lær barna det som er viktig..

Anette Svendsen

07.12.2014 kl.14:15

Så bra..! Ja heia oss og alle andre... :)

Isabell

07.12.2014 kl.18:50

Etter å ha lest dette, er jeg rede til å ta "kampen" atter en gang i min barnehage! Godt skrevet av deg, og jeg er så enig :)

Nina

07.12.2014 kl.20:51

Så greit da...jeg som er skikkelig frysen kan gå inne med både sko, jakke, skjerf og lue jeg da :) Det er jo min stil...

Martine

07.12.2014 kl.21:57

Bra skrevet og gode holdninger! Liker.

Linn

07.12.2014 kl.22:49

Word!

Anette Svendsen

07.12.2014 kl.23:11

Heller det enn at du går rundt og fryser vel.. Nina:

Positivt For Deg

07.12.2014 kl.23:18

Denne klapper jeg for ! Kjempeflott skrevet- gode poeng, så abso absolutt ! Jeg tenker anderledes om lue nå, haha ! KULT !

silje

07.12.2014 kl.23:33

jeg er førskolelærer student 3 klasse, og vi lærer at du ikke skal gi barna komplimenter for kjoler , du skal forekempel ikke si " Oj for en fin kjole du hadde på" og " Oj for en fin genser du hadde på til gutter" da det er med på å skape forskjeller på kjønn og hva som forventes av barna.

Malene

08.12.2014 kl.00:14

Godt skrevet! Skal snart levere mitt første barn i barnehagen for første gang, jeg håper det jobber noen der som er like opptatt av at vi alle er individer, fine på hver vår måte, akkurat som du.

Silje; det hørte helt merkelig ut spør du meg.. Alle liker å få komplimenter for at man ser fin ut. Det bidrar til god selvfølelse. Sørg heller for å gi alle litt komplimenter i ny og ne, så bidrar det ikke til noen forskjeller.

Mats

08.12.2014 kl.00:32

Dette med lue handler om å ha respekt for de voksne. Det er slik jeg ser det ihvertfall

Anette Svendsen

08.12.2014 kl.07:13

DET er kult! Tommel opp! Hurra! Positivt For Deg:

Anette Svendsen

08.12.2014 kl.07:15

Jeg er voksen jeg! Og har respekt for både voksne og barn Mats:

Kjersti

08.12.2014 kl.11:41

tommel opp :) Det er fra di voksene barns fordommer kommer fra! Klapper for sånne som deg :)

Charlene

08.12.2014 kl.12:18

Det er jo en helt ny tid. Vi lever i 2014, ikke 1950 liksom! Jenta mi liker å kle seg ut, og hu tar også på seg luer, votter og sånn inne. Ser virkelig ikke problemet. Når jeg gikk på ungdomsskolen så merka man fort forskjell på de yngre lærerne kontra de eldre ja.. DET ER EN NY TID. Det er faktisk greit å være seg selv og gå som man vil. :):)

Seriøst

08.12.2014 kl.14:19

Du mener det ikke finnes grenser for hvordan man kan gå? Kan man gå naken også?

Lue inne er seriøst latterlig når man er voksen. Jeg skal ikke nekte noen å gå med lue inne, men seriøst, grow up!! Tatoveringer er også forferdelig. For meg virker du som ei jente med dårlig selvtillit. Vær fornøyd med deg selv slik du ble skapt. Da slipper du ødelegge kroppen din med disse forferdelige tatoveringene. Det er så synd at tatoveringer er så inn i tiden. Mange flotte kropper er ødelagt. :( Ta av deg lua og dekk til tatoveringene, husk, du skal være et forbilde!

Erik Berg

08.12.2014 kl.15:55

@Silje, Jeg tror du har misforstått. Det handler ikke om at man ikke kan gi komplimenter for fine klær til gutter og jenter tenker jeg. Det handler om at man veldig fort gir jenter komplimenter med "så SØT kjole du har på deg", "så PEN du var i dag", mens man til gutter sier: "så TØFF genser du har på deg", "så KULE fotballsko". Dette bygger forventninger til at jenter skal være søte og pene, mens gutter skal være tøffe og kule. Det setter forventninger til hvordan de skal være, som kjønn, ikke som individer. Dette begrenser barns mulighet til å selv definere hvem de er.

@Seriøst, Det er vel ikke mye som er mer latterlig enn å gå inn på en blogg, skrive et innlegg som kun er personangrep uten noen argumenter for ditt standpunkt til blogginnlegget. Nei, "lue inne er seriøst latterlig" er ikke et argument. Og hvorfor kan hun ikke være et forbilde fordi hun har lue og tatoveringer? Kom gjerne med et argument.

Ida

08.12.2014 kl.18:14

Hadde man ikke hatt selvtillit , da hadde man gått kledd som alle andre da.. Er da du tørr å være deg selv, kle deg så DU føler deg vel.. Det er jo virkelig da du HAR selvtillit , kjære "seriøst" :)

Knall bra poeng, Anette!

Anette Svendsen

08.12.2014 kl.18:38

godt poeng! Og takk.. Ida:

Anette Svendsen

08.12.2014 kl.18:39

Tommel opp for deg! Jeg har tilgode å høre et eneste godt argument. Noe annet enn dårlig folkeskikk, var vel at det er varmt.. Men det er jeg ganske god på å regulere selv..;)Erik Berg:

Anette Svendsen

08.12.2014 kl.18:40

Har du bare lest overskriften? Seriøst:

Anette Svendsen

08.12.2014 kl.18:41

Hurra for det! tommel opp! Charlene:

Anette Svendsen

08.12.2014 kl.18:42

Det er det. Da er det viktig å lære dem hvordan vi kan være forskjellige .. Takk! Kjersti:

Anette Svendsen

08.12.2014 kl.18:44

Isabell: Da blir jeg så glad og stolt hvis du blir inspirert til det. For det er så viktig.. Fjern hele boksen, og ha det gøy.. :) Og lær barna det som er viktig..

Monicishi

08.12.2014 kl.20:42

Amen! Fikk slengt en kommentar av ei voksen dame en gang, om hvorfor jeg hadde lue på og at jeg burde ta den av. Sannheten var at det var dritkaldt inne, men det kjente vell ikke ho som gikk med ytterjakke. (Jobber i butikk)

Uansett, lue eller ikke lue, spiller jo seriøst ingen rolle what so ever!

Ina Katrine

08.12.2014 kl.21:54

Veldig bra skrevet. Jeg heier på deg. Bruker selv mye hodeplagg. Blir dessverre nekta og gå med hodeplagg på den avdelingen jeg jobber på nå. Føler litt av min personlighet ble tatt bort når jeg fikk beskjed om og legge igjen lua/capsen. Stå på videre 👏👏👏

Mia

08.12.2014 kl.22:53

Enig! Jeg bruker selv ofte lue inne, som oftest fordi jeg er så frossen :) kjempe bra at barna har forskjellige rollemodeller og som du sier lærer at det er greit å være seg selv!

Trond

09.12.2014 kl.03:04

Må jo bare skyte inn til alle de som fryser at mesteparten av menneskets kroppsvarme forsvinner fra hode, så om en lue er løsningen... hvorfor ikke?

@Seriøst:

Kom å fortell meg hvorfor jeg skal dekke til min tatovering?

Hvis hun å ha en tatovering så er vel det hennes sak?

Regner ikke med at folk forteller deg hva de mener om alt du tar på deg?

Tør du å kritisere f.eks de muslimske damene for at de går med hijab og andre plagg?

Selvfølgelig syns ikke vi i Norge det hører hjemme her (misforstå meg rett, det plager ikke meg), men at disse gamle tantene går med skaut OG at de bruker snørrfilla om igjen og om igjen, og at på til bare putter den i høyre lomme på kåpa igjen, det er liksom greit?

Vi er alle forskjellige og min tatovering plager ingen, folk vil heller se på den!

Og siden du har så sterke meninger Seriøst, så kunne du i hvert fall turt å skrive ditt eget navn?

Eller har du ikke selvtillit til det?

Keep up the good work Anette!

ronille

09.12.2014 kl.08:12

Er det noen som har måttet tåle kritikk,så er det jo nettopp damene med hijab.

Siri

09.12.2014 kl.10:56

Skulle ønske du kunne være i barnehagen til mitt barn. For en fantastisk pedagog og person du er, barna rundt deg lærer mye viktige ting om hvordan det virkelige livet er. Det som var viktig for 50 år siden er naturligvis ikke viktig idag. Bestemor tåler ikke lue inn, hun er riktignok 70 år og normalen for hun er lue ute. Men å "skjerme" barn for tattoveringer, lue inne og at du har jentekjæreste vil kun gjøre dt vanskeligere for barna å forstå dette senere i livet, for dette er normalen idag:) stå på! Jeg heier på deg!:)

Rebekka Fylling

09.12.2014 kl.13:07

For en fantastisk inspirerende, ærlig og meningfull blogg! :) Stå på, du er super.

Hilsen en pedagog! :)

OleR

09.12.2014 kl.13:12

Det som jeg fra gammelt av oppfattet som et paradoks i sakens anledning, var at jeg lærte som gutt at lue og hodeplagg ikke hører hjemme innendørs. Da jeg kom i militæret ble samme regle prentet inn. Men gamle fruentimmere kunne sitte på kafe med hatten på. Den skjønte jeg aldri. Og jeg tenker at kan gamle damer sitte med hatten på så kan sannelig unge kvinner/jenter sannelig få gå med lua på også. Jeg liker det ikke. Men likt, må det iallefall være.

Margrethe Munthes klagesang (oppdragelsessang) må legges død og begraves, en gang for alle...

isabell

09.12.2014 kl.15:02

Morsom skrevet! Liker holdningen din. Men for dem som ikke skjønner att magetopper og alkohol reklamer skal brukes andre steder enn jobb bør jo ha en gjennomgang av kleskoder.

Maddebl

09.12.2014 kl.18:24

Takk! Endelig noen som deler samme syn som meg! Er barn og ungdomsarbeider selv og tenkt mye på dette i praksis. Hehe

09.12.2014 kl.19:04

Greit nok med lue inne av og til, men hva med i lusesesongen? Unger som bytter lue fordi de leker og det er gøy å prøve andres? Just asking

ESM

09.12.2014 kl.20:13

Så enig med deg! Jeg jobber som lærer, og vi har utallige diskusjoner om lue eller ikke lue i klasserommet. Argumentasjonene mot er jo ofte bare "Jeg synes bare ikke det er nødvendig...." Greit, hvis noen blir sittende å fikle med den å ikke følge med tar jeg den til timen er over, men de kan jo like gjerne fikle med et viskelær eller matboksen sin. ;) OG - hvor går nå egentlig forskjellen mellom lue, bøff, pannebånd, hårbånd.... osv, osv...

Kristian

09.12.2014 kl.21:23

Har ingen ting med at det er en lua man har på hodet. Man skal rett og slett ikke gå med hodeplagg inne. Kommer man inn så tar man av seg lua,capsen eller hva det nå er.

Anette Svendsen

09.12.2014 kl.23:09

Tusen takk! Rebekka Fylling:

Anette Svendsen

09.12.2014 kl.23:10

Tusen hjertelig takk.. Det var utrolig hyggelig... Ja. Viktig å være seg selv og det har jeg tenkt og fortsette med...:) Siri:

Erik Berg

10.12.2014 kl.02:42

@kristian og vi venter fremdeles på at det skal legges fram et argument for ditt og dine meningsfellers syn. Hvorfor er stikkordet. Hvorfor skal man rett og slett ikke gå med hodeplagg inne? Og ikke kom med noe svada om skikk og bruk eller respekt, uten å begrunne hvorfor det er respektløst/dårlig folkeskikk og ovenfor hvem.

Geriatriks

10.12.2014 kl.08:30

Jeg er 44 år nå og ble oppdratt hjemme og på skolen at det er uhøflig å bruke lue inne...akkurat på samme måte som vi lærte at det er uhøflig å stå med lua på når nasjonalsangen spilles...hvertfall for gutter. Jeg er heldigvis åpen nok til å skjønne at tidene forandrer seg...og skjønner akkurat det...men tenker jo fortsatt at lue/caps/etc bør av hodet innendørs.

Når det er sagt....så tenker jeg at det er mye viktigere saker å ta seg av...så som uttalte holdninger i barnehagen som blant annet er hørt: "vi leker ikke med Cubus unger"... og da er ei lue inne lite viktig.

10.12.2014 kl.08:32

Skjønner greia, men det er faktisk ikke alltid bra å bruke lue inne. Feks med hensyn til hodebunn og ører. Overdrevent bruk av dette øker sjansen for soppdannelse både i hodebunn og ører.... Men kjør på. Who cares. Så lenge det er kult. Men hvorfor er det så ikke greit å gå med bar mage, og tskjorte med alkoholreklame?? Den skjønte jeg ikke. Hvis verden skal være for ALLE så må den være for ALLE. Her blir det litt feil spør du meg. Dette er en stryk det som ikke passer mening. Samfunnet i dag er alt for opptatt av at det hver enkelt mener skal være rett. Men hva med mine holdninger , da? Jeg syns at mine holdninger skal bli hørt. Jeg syns at man skal ta av seg luen innendørs fordi det er høflig, fordi det er en ydmyk handling, slik som å hilse på folk når man kommer inn i et rom. Hvorfor er det feil? Hvorfor er det ikke bedre å lære barna at det er greit å ha en bad hair day, alle har det en og annen gang. Hvorfor skal man så skjule det?

Erik Berg

10.12.2014 kl.10:55

Det er vel ingen som har sagt at det ikke er greit å ha en bad hair day. Selvfølgelig er det lov, både med og uten lue! Hadde det vært et stort problem at man får sopp i hodebunn og ører av å gå med lue inne, hadde det vært et godt argument for at man ikke bør gjøre det og at man ikke bør gjøre det hele tiden. I en barnehage, med et "publikum" i aldersgruppen 1-6 år, har ikke alkoholreklame noe å gjøre. Det er et rusmiddel med 18års aldersgrense. Man viser i barnehagen heller ikke porno når det er filmvisning.

Blir ikke meningen din hørt da? Det er en forskjell på å bli hørt og på at din mening er det som skal gjelde? Og jeg spør deg som jeg har spurt mange andre, hva er lite ydmykt og uhøflig med å ha på seg lue inne? Hvem tråkker man på? Hvordan mener du at det kan sammenlignes med å la være å hilse på folk?

Tonje

10.12.2014 kl.12:04

For min del handler det ikke om "å få lov til å bruke lue eller ikke", det handler mer om hvilke regler vi har satt sammen i klasserommet. Mine elever i 8. klasse får ikke bruke lue av den grunn at flere drar den over øynene, later som de sover, drar den an hverandre når de tilfeldigvis går forbi, kaster den omkring osv. Dette er noe vi har blitt enige om sammen, selvom det nå og da kommer poteseter om dårlig hårdag osv., kommer vi som regel frem til at vi ikke skal ha på lue inne.

Jeg synes det er viktig å bli enig med elevene i fellesskap, slik at føler at også de blir hørt. De forstår også min forklaring bedre. For de andre blir det også fryktelig kaldt for de når de går ut, når lua har vært på hele dagen inne.

I mitt klasserom er det mine regler som gjelder, i din barnehageavdeling er de dine regler som gjelder. Vi er forskjellige, og det synes jeg vi må få lov til! Jeg har ingen tro på at mine elever blir mobbet for å gå uten lue, men om det er en spesiell grunn til at lua skal være på kan de komme å snakke med meg, og mest sannsynlig får lua bli på resten av dagen!

Erik Berg

10.12.2014 kl.12:25

Tonje, om det er noe man faktisk har blitt enige med elevene med så er det selvfølgelig helt i orden. Men jeg synes det er lite pedagogisk å bare fjerne problemet uten å løse det, og mitt inntrykk er at slike avgjørelser veldig ofte tas på skoler i Norge. Det er ikke lov å ha med bestemte leker på skolen fordi det fort kan bli krangling, det er ikke lov å lekesloss fordi det fort kan bikke over til slåssing. osv.

Det er jo ikke luene som er problemet hvis elevene later som de sover, kaster den rundt osv. Det er jo de sosiale ferdighetene? Og da må man jobbe med det; At det ikke er greit å late som man sover i timen, at det ikke er greit å gjemme seg bort, eller kaste ting rundt i klasserommet. Av å nekte de å ha lue lærer de jo ikke noe, det er bare en lettvint måte å bli kvitt de virkelige problemstillingene, som det burde jobbes med.

Jeg tenker at man som lærer har ansvar for å lære elevene fag, sosiale ferdigheter og evne til reflekson. Da må man også ha evnen til å reflektere selv, slik at man klarer å ta tak i de faktiske utfordringene og lære elevene det de trenger også av sosiale ferdigheter.

Tonje

10.12.2014 kl.17:39

Selvfølgelig snakker vi om sosiale ferdigheter også. Dette er veldig viktig tema, men noe som tar tid å arbeide med. Selvfølgelig er dette ting vi snakker om når det skjer, men elever er forskjellige, flere av de jeg jobber med har en vanskelig fortid, diagnoser og andre ting som preger hverdagen. Selvfølgelig kommer det an på hvilken kamp man er villig til å kjempe, men i denne situasjonen tror jeg det er best for de å ha noen regler, slik at hverdagen går rundt. Om det hadde vært en annen klasse hadde kanskje lue hvert helt greit, men man er nødt til å se an situasjonen og personene man jobber med. Vi har ikke fjernet problemet i klasserommet, som du sier, vi jobber oss fremover.

Jeg synes det er viktig at elevene selv får være med på å bestemme reglene, det gjør klasserommet mer demokratisk. Dette har de også snakket om i elevrådet og kommet frem til at lue ikke skal være lov inn. Vi reflekterer over positive sier ved lue ved å tegne opp for/mot side på tavlen, alle eleve er med på forslag til hva som skal stå på hver side, så finner vi ut hvilken side som har flest argumenter. Eleven sin mening skal fremmes, ikke min.

Ailin-Mari

10.12.2014 kl.18:50

Fantastisk! De værste menneskene til å dømme andre mennesker er VOKSNE, og hvem er det barn lærer av? Jo, VOKSNE! Ikke rart det er mye mobbing i verden når voksne ikke klarer å respektere andre i det heletatt.. Skulle tro verden hadde kommet lengre enn som så

Emma

10.12.2014 kl.23:39

Enig med Siri her oppe. Om du flytter til Oslo håper jeg du starter å jobbe i mine barns barnehage!!

helene

11.12.2014 kl.01:24

jeg er 18 år å har tatovering nedover armene ☺️ jeg jobber nå i barnehage å har en slapp å kosete stil. Går veldig ofte i joggebukse og hettegenser. Jeg synes tatoveringer er nydelige. Det er kunst i mine øyne. Å at man skal være forbilde for barna via tatoveringeringer er teit. For ja , unger ser opp til oss som er større. Men husk , vi lever i 2014. Nå ser man nesten ikke en 14 åring engang uten piercing i nesa eller tunga ;-) man må bare begynne å innsje at vi har kommet i en ny tid!

Amen for det innlegge hær

Petter

11.12.2014 kl.09:59

TAKK!

Erik Berg

11.12.2014 kl.11:38

Tonje, det høres ut som du er en av de lærerne som ser helheten i situasjonene og gjøre gode refleksjoner. Altså er du ikke en av de som sier nei bare fordi det er enkelt og fordi "sånn har det alltid vært". Du gjør deg egne vurderinger og refleksjoner før en avgjørelse blir tatt og tar med elevene i vurderingene. Det liker jeg!

Egil

11.12.2014 kl.11:56

Lue er en ting, men tattiser og grillbukse ? Oh noooo :)

Erik P

11.12.2014 kl.14:00

Hey hey.

Årsaken til at man ikke bør bruke lue innendørs er fordi da blir man lett sjuk. Særlig om vinteren hvor det er stor forskjell mellom ute og inne-temperatur.

Lue er temperatur-regulerende og derfor vil man om man bruker lue innendørs bli svært varm og svett, og da blir lett sjuk om man går ut i kulden igjen.

For eksempel grunnen til at du bruker bare t-skjorte er fordi det er ganske varmt for kroppen å bruke lue inne.

Men dette her visste du vel egentlig?

11.12.2014 kl.17:29

Syns bare hele diskusjonen er teit - lue eller ikke. Men førstepri for meg er aksept. Alle skal aksepteres. Også hvis man har andre typer klær. Se ikke forskjellen der, jeg altså. Om det er 18 årsgrense på kjøp av alkohol vil vel ikke det si at 4 åringer vil begynne å drikke fordi du haren t-skjorte med en øl på.??? Ikke så godt argument det der, eller bar mage og pornosammenligningen. Helt skrudd i hodet. Og ja jeg har sett alt for mange caps og luebrukere med STORE hodebunnsproblemer fordi jeg er frisør. Og som nevnt over sikkert ikke så smart mht sykdom heller. Og ja jeg blir litt oppgitt når folk ikke tar av seg luene innendørs. Jeg synes ikke at dette er en gammeldags holdning, jeg syns faktisk at det sier mye om en person når han eller hun tar av seg luen inne. Mangfold er det beste som finnes, men skikk og bruk er også bra. Enten du har pedagogutdanning eller ikke.

Alfa

11.12.2014 kl.17:43

Jeg si er bare HALLELUJA, for at det finnes mennesker som Anette Svendsen som tar fram temaer som dette!

Jeg ser det er mange som har sagt det før her, men vi ER i en ny tid. Det vet vi alle, både unge og gamle! Ting forandrer seg med tiden, og det som kanskje ikke var så greit før, har blitt mer godtatt nå, og omvendt!

Dette innlegge handler jo ikke om å forandre på skikk og bruk, eller fortelle at alle bør gå med lue. Men at vi alle er forskjellige, og at vi burde bli godtatt for den vi er uansett hva vi går med!! Og nettopp dette burde vi lære å vise barna mer av!

Uansett om de vil gå med kjole, snekkerbukse, super undertøy og lue, eller bare strømpebukse og t-skjorte inne i barnehagen eller hjemme.

Denne lua, er en del av stilen til mange både barn og voksne, akkurat som skjerf er en del av stilen til mange andre barn og voksne!

En lue er jo like mye ute og INNE plagg som et skjerf er!

Før i tiden fikk jo ikke damene lov å gå inn i kirken uten en hatt på hode... så dette med hodeplagg inne er jo ikke akkurat noe nytt!?

Og hvorfor er pannebånd og caps mer akseptert enn lue inne?

Som Anette sier: "Jeg har så vanvittig mange andre VIKTIG ting å lære barna enn å prøve å forklare dem at det er uhøflig å bruke lue inne.

Og vær så snill, la barna finne sin egen identitet uten at vi skal fortelle dem hvordan den skal være."

Opp og fram med dette her Anette, OPP OG FRAM !!!! :D

anette G

11.12.2014 kl.22:40

Dette var veldig bra skrevet synes jeg. jeg jobber også i barnehage og er så pass gammel at jeg lærte at man ikke skal gå med lue inne. Jeg har alltid tenkt på det som en uting,men tanken på at den faktisk kan brukes som pynt eller rett og slett en image på linje med et skjerf har jeg faktisk ikke tenkt på. Det du skriver om ulikheter og egen stil er jeg jo egentlig helt enig i :) Takk for noen opplysende tanker. herved er mitt syn på lue forandret.

Frynsefar

11.12.2014 kl.23:01

Knallbra innlegg! Alltid vært forundret over hvorfor noen på død og liv skal henge seg opp i hva de som jobber med barn har på seg. Koblingen til skjerf var spot on! Stjeler den ublygt til neste gang diskusjonen dukker opp :D

Helene Marie

11.12.2014 kl.23:07

Fantastisk!:P Jobber i barnehage selv, og såå mange ganger jeg har hatt lyst til å beholde lua på jobb selv!!:P Men tatt den av av hensyn til "folkeskikk"... Hadde en gutt senest forrige uke som ville ha på seg lua inne, den var ny!:) og korttenkt som jeg var måtte han gå og legge den i hylla..:/

wake up call!:) og spesielt når du nevnte skjerfet! haha! Det er noe jeg har på meg året rundt:P og barna bruker jo av og til caps inne, hva er andreledes med lua?

Sølvi

21.12.2014 kl.19:18

jammen ekke det varmt med lue inne da? Jeg klarer ikke gå med skjerf inne heller pga jeg blir så svett, men av og til er det så kaldt der jeg jobber og hvis jeg er forkjølet, at da syns jeg det er ok med et pent sjal rundt halsen. Ikke vinterskjerf altså, det må være silkeaktig stoff. Men en dag hadde jeg et penere strikketskjerf med heklet rosepynt på, og hadde den på. Fikk masse skryt av den. Om jeg går med lue inne vil jeg nok få kommentarer om jeg fryser :D

Folk får gå som de vil. Det kan jo være grunner til at folk vil ha lue på seg, det kan være de har en dårlig hårdag, de fryser på huet, eller kanskje har de kreft og har mista alt håret? Syns folk skal være forsiktig med å kommentere. Hva vet vel de liksom? Er det deres business?

Greit nok - jeg syns og det ser teit ut å gå med lue inne - bare fordi det er stilen, det er coolt lissom...

Jaja... Cool dude... Jeg syns også det er teit med hatter. Men i enkelte miljøer er hatter helt in.

Tor

08.12.2015 kl.23:20

Hvordan syn på verden vil våre unge håpefulle få hvis alle som jobbet i barnehage/skoleverket var noen konservative grå mus? Jeg smilte brett først gang jeg så NRK hadde ansatt en tatovert barnetime programleder. Så stå på, vi trenger gutter og jenter. Tatovert eller ikke i barnehagen. Min erfaring med en tre åring i barnehage(ikke Valaskjold barnehage) er at nettopp folk som deg, Anette er det han setter pris på. Folk som tørr å være seg selv og ikke ikler seg en rolle på jobb. Husk selv små barn leser ofte oss voksene som en åpen bok.

Anne

11.12.2015 kl.01:33

Dersom jeg noen gang får barn ønsker jeg at de skal ha voksne som deg i barnehagen! Applaus for at du skriver så kloke ord:)

Hilsen Anne, 27 år

thomas

11.12.2015 kl.16:12

Jeg mener at lue er greit og at unger som voksne har lov til å bruke sin stil. Synes derimot å ha retningslinjer i skolen for hva som er greit å si er fint å ikke er bare dumt. Alle er forskjellige og får kompliment for forskjellige ting. Kunstig å ikke kunne komme med "fin kjole" om den er fin osv. Lærere bør nok ikke stole blindt på hva en får fortalt på et seminar men bruk sunn fornuft

Stine

11.12.2015 kl.20:53

Mine barn får ikke gå med lue inne, fordi de trenger at den varmer da de går ut.

Om man er vant til varmen fra luen i et innemiljø, vil man fryse i 20 minus.

Sånn foruten det er jeg helt enig i at folk må få være seg selv, og finne sin egen identitet.

Jeg bryr meg katta om hvordan mennesker rundt meg kler seg, og det synes jeg virkelig andre skal slutte å bry seg opp i også.

Seriøst: Slike holdninger som dine skaper fordommer.

Jeg tar voksne med lue og tatoveringer hjertelig inn i varmen lenge før jeg hadde vurdert noen så fordomsfulle som deg.

Kine ryding

12.12.2015 kl.12:21

Utrolig bra skrevet. Er helt enig med deg 😊

Merethe

12.12.2015 kl.12:25

Jeg er nyutdannet førskolelærer på 25år og jeg har ofte tenkt tanken på om klesstilen mim er for "uprofesjonell". Et av favorittplaggene mine er arbeidsbukse fra Jula (masse lommer til snørrpapir, smokker og lekebiler!) og en ledig t-skjorte. Jeg går med nisselue hele desember (så lenge det ikke blir for varmt), har tatovering på leggen, piercing i tunge, leppa, øret og navlen. Piercing er ungene mine kjempeopptatt av og jeg syns det er gøy at det er et av ordene ungene på 1.11år kan ☺

Fagarbeideren jeg jobber med kommer ofte i både pene og stilig antrekk, men det er ikke meg. I tillegg har jeg knallrødt hår; det er et samtaleemne blant ganske mange av de 160 ungene som går i barnehagen 😛

Frisør

12.12.2015 kl.16:13

Jeg er såå enig med deg! Man skal kunne ha på seg akkurat hva man vil når det gjelder klær, tatovering eller Piercing. Eneste gangen jeg ikke synes det er greit med lue er i et finere selskap. Og det sier seg vel selv ☺ Jeg får ikke bruke lue på jobb, men det er fordi jeg er frisør. Da skal man jo gjerne vise frem sitt eget hår også. Men hårbånd etc er jo selvfølgelig greit. Stå på, vi alle er forskjellige og like vakre 😊

Rolf

12.12.2015 kl.17:33

Jeg synes du ser helt teit ut,men hvis du liker og se ut sånn så er ikke det mitt problem,det er et fritt land så om du vil gå med lue inne så værsegod.Du ser ut som en betong lespe. Jeg synes heller du skulle fremheve dine kvinnlige former i stedet for og pakke deg inn i de forferdelige klærne du går med på fotoet.

Så vil du nok få en dame du også.;-)

12.12.2015 kl.19:18

Læreren min kjeftet alltid på meg for å bruke lue, og dro den alltid av håret mitt. Fikk en rift i øret, fordi øredobben hang i. Jeg elsker å gå med lue inne, selv om det er et ute-plagg. Glad for at det ikke er sånn på videregående.

Malla snekk

12.12.2015 kl.19:27

Ble så glad inni meg når jeg leste dette. Jobber selv i Bhg, og har selv ei datter på 6 år og Syns det er helt greit å vise barna at alle er forskjellige. Kanskje det blir slutt på mye mobbing også?;-) KJØR PÅ, vi lever faktisk i 2015:-D

Health Divaen

12.12.2015 kl.19:46

Utrolig bra!

Dette ble jeg glad av å lese! :)

Juleklem fra Mamma til tenåringsdatter og tidligere Barnehageleder! :D

Keep up the good work!! :D

Vegard Bårdsen

12.12.2015 kl.21:51

Så da har du ihvertfall lært ungene at identiteten din er avh. av et klesplagg og man ikke er flott nok verken for omgivelsene eller seg selv slik man ble skapt uten tattoos, rufsete hår, osv. Første steg til å bruke 1 time daglig på makeup, plastiske operasjoner osv.

Ingrid Kathrin

13.12.2015 kl.04:03

Først vil jeg si tommel opp for deg! Jeg jobber selv i skolen, i 3 klasse. Jeg elsker å gå med lue eller caps, men da jeg kom med det i klasserommet fikk jeg beskjed om å ikke gjøre det. Gutten min men langt hår fikk ikke ha pannebånd på seg for å holde håret litt unna, så sin lange tid med å spare håret var for gjeves, for han fikk ikke ha hårbånd på. Men jentene fikk! Og eks de med hijab? De også får! Men vi, vil som liker caps eller hodeplagg vi får ikke. Jeg tenner på alle plugger jeg. Så takk for du tok opp tema💗

13.12.2015 kl.12:12

Ved normal innetemperatur er det unødvendig med lue. Lue og t-skjorte? Noe stemmer ikke. Er det for å være sikker på at tatoveringene synes selv om det er så kaldt at du må ha lue? Jeg tror at du er redd for å ikke bli sett i samfunnet, og må finne andre metoder for å gjøre opprør, da legning har blitt allment akseptert (og SKAL være akseptert).

Jens B.

13.12.2015 kl.12:26

@Seriøst. Din nazifækkær.

Lue inne. Litt koselig å ta av seg lua da. Folkeskikk.

Ibadete/Jetmir Mehmeti

13.12.2015 kl.15:12

Veldig bra skrevet Anette :)) Er veldig glad for at sønnen min ( Jetmir ) har har gått i din barnehage. Du er fantastisk med barn. Klem fra oss begge to :)) 👍

Ibadete/Jetmir Mehmeti

13.12.2015 kl.15:20

Veldig bra skrevet :) jeg er veldig glad for at sønnen min ( Jetmir ) har gått på den barnehagen du jobber. Du er helt fantastisk med barn :)) 👍 Klem fra Jetmir.

silje

14.12.2015 kl.19:50

helt greit å bruke lue inne, men ikke når du er på jobb. tror du virkelig at du hadde fått hatt på deg lue om du satt i kassa på rema 1000 eller om du sto i resepsjon på et hotell? neppe. hvordan stil du har på fritiden er din sak, men hvordan stil du har på jobben er ikke bare din sak. jeg ville ikke hatt sønnen min i en barnehage der de ansatte gikk rundt med lue inne og med tatoveringer oppover armene sine, og det er noe du som barnehageansatt må respektere.

Ida

14.12.2015 kl.21:43

Jeg jobber selv i barnehage, er fagerbeider, og må si jeg ikke skjønner bæret av hva slags budskap du prøver å komme med. Selvsagt kan barn få ha på seg lue inne om de feks er kalde, men det å bruke lue sier jo ikke hvem du er? Er man "sånn" eller "sånn" om man bruker lue? Tror du en 2åring tenker at "ah min klesstil er å bruke lue inne, la meg være meg selv!" Eller tror du det bare bruker lue inne for morro skyld? Ville heller aldri latt ungene ha på lue inne nettopp fordi barn er veldig aktive, å jeg veit hvor svette de blir i hodet og håret bare av å bruke lue ute. Verden er merkelig nok som den er, vi trenger ikke oppdra barna til å være så innmari "jeg gjør som jeg selv vil", ved å la de bruke lue inne - noe alle skjønner at ikke er nødvendig. Lue er for å varme hodet når man er ute og ingenting annet. Det sier ikke noe om hvem man er som person. Latterlig innlegg

Thomas

15.12.2015 kl.00:00

Spørsmålet er jo om man skal kaste gamle normer eller beholde de. Hvem bestemmer hva som er greit og hva som ikke er greit? Lua på inne? Reise for gammel dame på bussen? Slippe folk ut før du går inn? Pyntet ved høytideligheter? Takke for maten? Du sier selv at lårkort skjørt og topper ikke passer. Så det finnes grenser? Men hvem skal sette de? Var det fordi du synes det var slik? Neste synes kanskje lue er en uting, men kort topp er helt naturlig.

Folkeskikk er et sett med u-utalte regler som gjør at sosialt samvær blir så veldig mye enklere. Selvfølgelig skal de kvalitetssikres iblant, men her lukter det litt at du vil fjerne en regel som du synes er upraktisk - fordi du "liker" å gå med et uteplagg inne....

Anonym

15.12.2015 kl.04:58

Luens funksjon blir svekket om man går med den inne. Luer er til for å forhindre varmetap når det er kaldt og dette er ikke nødvendig i et varmt inneklima. Går ungene og er svette i hode og nakke fordi de har på seg lue inne, så kan de få en negativ effekt når de deretter skal være ute.

For meg handler det ikke om gamle skikker, men heller hvilken funksjon luen skal ha.

TH

15.12.2015 kl.09:14

Det er ingen rasjonelle grunner for å forby lue inne.

Poenget er at vi har massevis av slike regler som går på skikk og bruk.

Du kan velge å oppføre deg som et barn i trassalderen, eller følge det som omgivelsene oppfatter som vanlig høflighet.

Lue inne viser fremdeles i 2015 at du er udannet, på lik linje med å pille seg i nesen eller rape ved middagsbordet.

Du velger selv hvordan du vil bli oppfattet.

Kjell

15.12.2015 kl.11:47

Synes du har rett til å mene akkurat det du vil, og at du som voksent menneske kan velge om du vil gå med lue eller ei. Det sier mye om deg og hva du står for. Videre at du sannsynligvis ville følt deg naken uten. Det igjen kan si mye om ditt selvbilde, men nok om det.

I ett normalsamfunn finnes det skrevne og uskrevne koder. Synes virkelig at barna ikke skal bli frarøvet retten til å lære disse kodene. Jeg synes barna skal få samme mulighet som deg, nemlig velge selv når de er i stand til det, og har fått mulighet til å lære seg de forskjellige koden i samfunnet, for så igjen å velge når de er blitt store nok. Det er nå min mening da.

Snøball

15.12.2015 kl.15:31

Åhhhh!!!

Årets innlegg!! Jeg er så ufattelig enig med alt du skriver, gode poenger!

Selv liker jeg også å gå rundt med lue ( er jente), det er varmt og behagelig!

Hadde du vært ansatt den gangen jeg gikk i barnehage i gamledager, så vet jeg at jeg hadde DIIIIGGGET DEG!!

Starseed

16.12.2015 kl.14:17

Halv-veis barnehagelærer her, og tematikken virker som den er evig aktuell! Når skal fagligheten i barnehagen bli så stor at barna er viktigere enn arbeidshverdagen til de voksne som jobber der? Som student irriterer sånne tulleting vettet av meg, tøysete voksenregler fullstendig uten logikk! På ingen måte farlig eller skadelig, og noe som oppfordrer til individualisme blant barna! Som mor til en 2-åring ser jeg at barnehagen er en arena der barnet får være seg selv på sine premisser uavhengig av foreldrene, og da bør de ikke være hemmet i utviklingen av seg selv av regler uten noen misjon. Smekk til sånne "tantete" holdninger, og løft fram individualitet🎉

Anette Svendsen

16.12.2015 kl.19:23

tusen takk! Jeg er veldig glad for at sønnen din var på min avdeling også.. :))klem til dere begge :) Ibadete/Jetmir Mehmeti:

Anette Svendsen

16.12.2015 kl.19:30

Da hadde du nok du måtte respektere at det var voksne mennesker som var annerledes enn deg der, og godtatt det. Ellers så måtte du nok ha valgt en annen barnehage, som var tattoveringsløs! Hvordan skulle det vært i barnehager om vi voksne skulle tilpasset oss i klær og stil til alle foreldre? silje:

Anette Svendsen

16.12.2015 kl.19:36

Vegard Bårdsen: hæ?

Anette Svendsen

16.12.2015 kl.19:39

tusen takk, og god jul! :)Health Divaen:

Anette Svendsen

16.12.2015 kl.19:42

hehe.. Rolf:

Anette Svendsen

16.12.2015 kl.19:42

tommel opp!Frisør:

Anette Svendsen

16.12.2015 kl.19:45

Du leste bare overskriften?

Anette Svendsen

16.12.2015 kl.19:47

Tor: hurra for pappaer som deg :) Og tusen takk.. !

mh

18.12.2015 kl.17:46

to tommler opp... såklart.

Henrik

19.12.2015 kl.12:23

Du skriver at det er umulig å begrunne dette for barna. Det som er saken med skikk og bruk er vel at den ikke alltid kan begrunnes: Hvorfor skal vi si takk for maten? (I de fleste land gjør man ikke det, så hvorfor må vi lære barna dette?). Hvorfor skal vi si hei og hilse på folk om morgenen? Kan ikke barn og voksne selv bestemme hvem de skal hilse på? I vårt samfunn har vi en rekke normer og "regler" som mennesker stort sett forholder seg til. De kalles "skikk og bruk". Luebruk har, ihvertfall tidligere, vært et slikt moment. Mitt eneste poeng er at det ikke alltid er hva som kan forklares logisk som bør være retningsgivende for hva vi lærer barn og ikke. Det er fint å si takk for maten i Norge. Det er regnet som høflig. Det er hyggelig å gi den som sitter i kassen på butikken et smil og et "takk". Men slik du argumenterer kan det virke som det er vikteigere at barn selv bestemmer hva de synes er hyggelig og ikke. Dette er forøvrig en av grunnene til de fleste utlendinger synes nordmenn er veldig uhøflige. Her er hva en norsk/vietnamesisk sosialantroplog skriver om temaet. Vel verdt å lese: http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/Nordmenn_-hoflighet-og-kunsten-a-omgas-fremmede-6325627.html

Øystein

19.12.2015 kl.18:56

Jeg er vokst opp med at, å ta av seg lua det skal man. I mine øyne derimot, er ikke problemet å ha lua på seg inne, men å vite når man absolutt skal ta den av.

Anette Svendsen

31.12.2015 kl.11:11

det er jeg helt enig i !Øystein:

Anette Svendsen

31.12.2015 kl.11:12

tusen takk!Snøball:

Anette Svendsen

31.12.2015 kl.11:14

mulig du misforstod budskapet ja!Ida:

Skriv en ny kommentar

Anette Svendsen

Anette Svendsen

35, Halden

Jeg ja.. altså.. enkelt og greit så er det vel som dette; Adhd, homo, dedikert, engasjert og noen ganger ganske omdiskutert. Jeg har meninger om det meste, og mange har meninger om meg. Mange tanker, stort sett hundretusen på en gang.. samme som at jeg alltid har en plan, også en plan til, og en til, og ofte til samme tid, .. og det viktigste av alt.. DRØMMER.. Jeg er ekstremt impulsiv, og er glad for at ikke alt må planlegges til enhver tid.. Men sånn er det vel ofte for oss bokstavfolk... ;) Mitt motto er: Alt er mulig, du må bare prøve og kanskje øve! DU kan klare ALT du vil i verden! Første skritt er å tørre prøve.... :) OPP OG FRAM! Hjemmeside: http://www.anettesvendsen.no/ instagramkonto: svendsenanette Mailadresse: a_svendsen@hotmail.com

Kategorier

Arkiv

hits